dinsdag 7 februari 2012

The Times They Are A-changin’


Vandaag had ik voor de eerste keer les! Ik was echt mega zenuwachtig..

Een paar dagen geleden had ik een mailtje gekregen van Thoby om te vragen of het wel zou lukken om het lokaal te vinden. Anders mocht ik eerst langskomen op zijn kantoor en zouden we samen naar het lokaal gaan. Ik wou een beetje afstappen van het "hou mijn handje vast principe" en besloot om het zelf te doen. Op mijn weg naar het lokaal kwam ik Thoby tegen, waarop hij zei: "I'll see you in 5". Tot zover mijn independent moment!

Uiteindelijk leek het zo druk, dat ik toch nog alleen naar het lokaal moest gaan. Eerst stond ik aan het verkeerde lokaal. Het was bijna tijd dus ik klopte aan, waarop een hele klas mij aankeek alsof ik een alien was. Dus klopte ik aan bij het volgende lokaal. Gelukkig was dit wel het juiste! Ik werd meteen begroet door mijn "klasgenoten". Op dat moment waren ze er nog niet allemaal. (We zitten ongeveer met 25 samen) .

Aan het begin van de les werd ik voorgesteld door Thoby. (Wave Elke, Wave! There she is). Alsof ik op 20 meter afstand zat! Ik vond dat wel heel vriendelijk. Bij ons op school gebeurd dat niet…

De les op zich vond ik zeer interessant. Vandaag was het eigenlijk nog maar een introductie, maar toch werd mijn aandacht meteen getrokken. Tijdens deze lessen zullen we 3 thema's behandelen: Power, bureaucratise and professionalism. (Dat denk ik tenminste dat de thema's zijn)

Op het einde krijgen we drie vragen, hier moeten we eentje van kiezen en daar dan een paper over schrijven. Ik som ze even op:

  1. How can power dynamics best be explained? Illustrate your answer with reference to your experiences of social education practice.
  2. Do rationalized bureaucratic systems compromise effective social education practice?
  3. How relevant is professional status for social education practitioners?
Geen bullsh*t dus…

In de lessen zelf krijgen we theorieën aangereikt, deze moeten wij dan linken en onderbouwen met de praktijk. Boeken worden in dit vak blijkbaar niet gebruikt. Enkel teksten worden uitgedeeld en die moeten we dan voorbereiden tegen de volgende les. Dit vak zal meer aandacht vragen dan ik had gedacht!

Wel vond ik het lesgeven op zich zeer interessant. Er word in dialoog gegaan, naar meningen gevraagd. Ben je het niet eens met iets, zeg het dan. "Even out the powerbalance"

Iets wat me zeker zal bijblijven uit de les is de McDonaldisation van de maatschappij. McDonald is efficiënt, maar niet effectief. "With a logo that looks like a golden butt crack" (Bij deze uitspraak lag ik echt plat!)

De les duurde iets langer dan een uur, daarna mocht ik naar huis. Ik moest wel in de namiddag terugkeren voor het tweede deel van de les. Deze wordt wel gegeven door een andere docente en geeft een andere invalshoek. Blijkbaar hebben ze hier ook een soort van hubwise waar slides op staan, die zal ik dan nog moeten zoeken!

In het begin van de les ging de focus naar mij. Ik moest iets over mezelf vertellen en daarna moest de rest van de klas iets over zichzelf vertellen. "It's just proper manners." In het begin voelde ik me een beetje geviseerd, maar uiteindelijk vond ik het wel fijn!

Misschien is dit wel belangrijk om te vermelden: ik ben de jongste! En met de jongste bedoel ik niet 2 – 3 jaar jonger, eerder 10! Er zijn wel mensen van begin de twintig vermoed ik, al ben ik niet zo goed in schatten!

Iedereen werkt trouwens ook al. Zij hebben stage in hun tweede jaar. Nu werken ze en komen ze 2 dagen/ week naar de les! The Hell! Dat had ik ook niet verwacht! Daar zit ik dan als "de studente", zonder echte werkervaring.

In deze les moeten we veel discussiëren over eigen ervaringen. Ik heb nog geen echte werkervaring, alleszins toch niet over dat onderwerp. Dus luisterde ik gewoon voor het meeste deel. Ik zat in de groep met 3 andere vriendelijke dames, ieder van hen gewapend met een eigen (sterke) mening! Ik vond het fantastisch om hen bezig te horen en vond het super dat ze me er bij betrokken!

Uiteindelijk bleek dat ik voor dit deel apart ook nog een paper ga moeten schrijven, over andere vragen! Oké, ik heb dit vak echt onderschat! MAAR, ik zie het wel volledig zitten.

Ik ben echt uitgeput op dit moment. Opletten is zo al niet mijn sterkste punt, maar als het dan nog eens in een andere taal is…

Mijn notities zijn ook echt afschuwelijk! Half in het Engels en de andere helft in het Nederlands…

Ik ben wel veel te weten gekomen vandaag. Namelijk dat het inschrijvingsgeld voor Britse universiteiten echt schandalig hoog ligt! £9,000 voor 1 jaar! WTF! De meeste mensen uit mijn klas hebben al kinderen en er werd mij verteld dat ze bang zijn dit niet te kunnen betalen.. Wat ook maar meer dan normaal is! Hoeveel mensen worden niet uitgesloten door deze hoge kosten? Echt niet normaal gewoon….

Daarnaast is het blijkbaar ook moeilijk om aan een job te geraken in het "youth work" sector. 2 mensen uit de klas hebben op dit moment geen werk. Frustraties alom! Ze moeten spreken over hun ervaringen, wat het er nog eens extra indrukt allemaal… één iemand vertelde dat ze nu bij Starbucks werkte, gewoon om haar 3 kinderen te kunnen onderhouden. Ze was het geloof in de opleiding wat verloren, wat meer dan normaal is in haar geval.

Persoonlijk vond ik dat de docente er nogal snel overging.. Het is de realiteit… De overheid neemt alle subsidies weg, vele ontslagen en weinig nieuwe openingen….

Daar gaat mijn ideaalbeeld…

Volgende week hoef ik al niet te gaan naar de les. Het is "half term", waardoor de kinderen thuis zijn. Aangezien de meeste kinderen hebben… > les herzet..

Fine by me! Dan heb ik meer tijd om mijn teksten voor te bereiden..

Vanavond ga ik spaghetti eten > lees: pot bolognaise saus, gekapt en een beetje ajuin erbij = eten!

Morgen eerste officiële dag stage! Let's hope for the best…



Liedje van de dag >    Klik hier! 
 
Elke

xx


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten