zaterdag 10 maart 2012

Summertime

Hello People,

Nog even sorry voor mijn vorige blog. Internet werkte weer even niet, dus vergat ik het up te loaden. Mensen maken nu eenmaal fouten hé…

Vandaag is het zaterdag en ik heb mij eens goed kunnen uitslapen. Vroeg opstaan is echt niets voor mij! Het deed echt deugd om nog eens te kunnen opstaan zonder het geluid van mijn alarm. Toen ik goed wakker was heb ik een stevig ontbijt gegeten en ben ik naar de winkel gegaan. Vanavond wordt het "Spinaziestoemp met spekskes". Het is dankzij mijn Tante Chantal, die mij op dit idee bracht. Nu nog hopen dat het lukt en ik ben content!

Ik heb nu drie dagen vrij. Tijd genoeg om wat werk in te halen voor school. Het is echt nodig denk ik, om eerlijk te zijn heb ik het een beetje aan de kant geschoven. Deze week kreeg ik mijn klop. Ineens besefte ik wat ik allemaal nog moest doen. Dus ik zal een beetje op mijn tanden moeten bijten denk ik. Tot zover mijn huidige status.

Gisteren (vrijdag 09/03) moest ik om negen uur op stage zijn. Ik was goed op tijd en was echt super trots. De vorige dagen was ik altijd net op tijd of juist iets te laat. Nu was ik er, maar niemand om het te zien. De deur was op slot en ik kon niet binnen. Ik moest dus wachten tot er iemand kwam. Gelukkig arriveerde er iemand een kwartiertje later. Zij liet mij binnen, dus nu zat ik tenminste warm! Ik wachtte op mijn begeleider, die pas een uur later aankwam. Daar zat ik dan op tijd te wezen.

Het was career day op vrijdag. Jongeren kregen de kans om langs te komen en met een mentor te spreken. Zij gaf dan advies over de verschillende mogelijkheden en hoe zij precies kon helpen. Afspraken werden gemaakt en er werd verder gekeken naar de toekomst. Vaak gingen zij niet meer naar school en hadden ze geen idee wat ze met hun leven wouden doen. Hier kan je geen uitkering krijgen tot je 18 bent en de overheid laat het niet toe dat je zomaar thuis zit. Vandaar dat deze mentor ze een beetje probeert bij te sturen. Ik moest dus eigenlijk gewoon wat observeren. Ik vond het wel interessant om te zien. De mentor leek precies altijd te weten wat ze moest zeggen. Ze kwam heel overtuigend over. Vaak was er een combinatie nodig tussen een preek en omkoping. Ze gaf dit zelf ook toe dat dit is wat jongeren nodig hebben. Ze krijgen iets, maar ze moeten er wel iets voor doen. Zo was er een meisje die graag haartooi verder wou studeren, maar ging op dit ogenblik niet naar school. Ze is toegelaten in het hoger onderwijs, maar moet daarvoor een aanwezigheidsbewijs kunnen voorleggen van haar school nu. Als dit percent niet omhoog gaat, mag ze niet verder studeren. Zij zag er het nut niet van in, aangezien ze haar starterskit niet zou kunnen betalen. De metor beloofde dat als zij terug naar school ging, de overheid deze voor haar ging betalen. De mentor krijgt namelijk en budget om de jongeren terug de scholen in te krijgen. Ze vertelde er wel bij, dat als ze niet naar school ging ze het risico niet kon nemen om deze kit te betalen. Zij moet haar uitgaven namelijk verantwoorden. Dus stel dat zij voor dit pakket betaalde en de jongere stopte haar opleiding na een paar maanden, dan zou dit "verloren geld" zijn.

Nu naar school gaan geeft bewijskracht dat ze het echt wil, dus wordt de uitgave ook verantwoordbaar. Ik weet niet of het duidelijk is wat ik hier probeer uit te leggen, maar volgens mij klopt het wel. In totaal zijn er ongeveer 10 jongeren komen opdagen, de één leek al wat gemotiveerder dan de andere. Veel heb ik er niet kunnen inbrengen, maar het was wel interessant om eens mee te maken.

Tegen drie uur waren de "consultaties" afgelopen en mocht ik dus ook naar huis. Uiteindelijk is het een hele rustige stageweek geweest. Ik heb veel nieuwe dingen gezien. Initiatieven om jongeren terug op "het rechte pad" te brengen. Volgende week zal het volgens mij terug een stuk intensiever worden. Ik laat jullie zeker nog iets weten dan!

Toedels!

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten